۲۰ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۲۰

معرفی کتاب/

سرمایه اجتماعی ثروت نامرئی جامعه است/ اعتماد متقابل نتیجه سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی ثروت نامرئی جامعه است/ اعتماد متقابل نتیجه سرمایه اجتماعی

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: اهمیت سرمایه اجتماعی تا آنجاست که به عنوان ثروت نامرئی یک کشور یاد می‏شود و از رهگذر این سرمایه حیاتی است که انسجام، اعتماد متقابل و احساس اطمینان و همبستگی در جامعه فراهم می‎شود.

یکی از سرمایه‏های مهم در هر جامعه‏ای که از مؤلفه‎های اساسی و مؤثر در توسعه و ثبات آن کشور محسوب می‏شود، سرمایه اجتماعی است؛ سرمایه‏ای که زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک کشور است. اهمیت این سرمایه تا آنجاست که به عنوان ثروت نامرئی یک کشور یاد می‏شود و از رهگذر این سرمایه حیاتی است که انسجام، اعتماد متقابل و احساس اطمینان و همبستگی در جامعه فراهم می‎شود.

سرمایه اجتماعی با کارکردش تعریف می‏شود. سرمایه اجتماعی، شامل انواع گوناگونی است که دو ویژگی مشترک دارند: همه آنها شامل جنبه‏ای از یک ساخت اجتماعی هستند و کنش‏های معین افرادی را که در درون ساختار هستند، تسهیل می‎کنند.

سرمایه اجتماعی که در تسهیل کنش‎هایی ارزشمند است، ممکن است برای کنش‎های دیگر بی فایده یا حتی زیانبار باشد. سرمایه اجتماعی نه در افراد و نه در ابزار فیزیکی تولید قرار دارد. سرمایه اجتماعی را می‎توان حاصل پدیده‎هایی در یک سیستم اجتماعی دانست که عبارتند از: اعتماد متقابل، تعامل اجتماعی متقابل، گروه‏های اجتماعی، احساس هویت جمعی و گروهی و احساس وجود تصویری مشترک از آینده کار گروهی.


 

کتاب حاضر از مجموعه مقالات زیر تشکیل شده است:
بررسی میزان سرمایه اجتماعی در شهر تهران نوشته حمید پور یوسفی و جمیله فدوی، فضاهای عمومی شهری و زندگی اجتماعی، به قلم مجتبی رفیعیان و هادی محمود نژاد، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با بهره وری نیروی انسانی(مطالعه موردی: بانک ملی شهرستان خرم آباد-1386) تحقیقی از امین رحیمی کیا و فاطمه محمدی پور، سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار روستایی نگارش سروش فتحی و احمدرضا عبدالله نژاد فراهانی، شناسایی مؤلفه‏های اصلی سرمایه اجتماعی در نظام آموزش عالی کشور نوشته هادی رزاقی شیر سوار، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه منابع انسانی استان لرستان به قلم مهری دارایی و بررسی نقش سرمایه اجتماعی در کاهش جرم و جنایت در شهرستان خرم آباد پژوهشی از محمد تقی اکبری.

پژوهشنامه "مدیریت و سرمایه اجتماعی" قسمت دوم تحقیقی است از سوی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام که به کوشش حمید شفیع زاده در تابستان امسال در 151 صفحه منتشر شده است.

کد خبر 1761834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha